Da Odd Christian Eiking kjørte Vuelta Espana i 2021 var det et absolutt høydepunkt i hans karriere, så langt.

Den daværende Intermarche-Wanty-Gobert-rytteren bar den røde ledertrøya hele 6 dager. Ingen norsk rytter har noen gang hatt ledertrøya i et 3-ukers World Tour-ritt like lenge. Nærmest var Thor Hushovd i 2006 med 3 dager, også det i Spania.

OPPMERKSOMHET RUNDT EIKING = SALG

I de tre store etapperittene – Tour de France, Giro d`Italia og Vuelta Espana er det vanlig at sponsorene gjør litt ekstra stas på ryttere som bærer ledertrøya. Ikke så rart kanskje med tanke på media-oppmerksomheten som følger med. Sykler får tilpasset lakkering og rytteren bærer gjerne hjelm, briller, sokker og sko i matchende farger. Fra den tsjekkiske hjelm og brille-sponsoren Force fikk Eiking en lekker rød Force Neo hjelm som matchet trøya perfekt. Odd Christian så ut som en million og ganske mye mer glamorøs enn i Riperbakken på Hønefoss for noen år tilbake.

Den oppmerksomheten en rytter med ledertrøye får i verdens største sykkelritt er enorm og gjenspeiles i salget. Custom-tilpassede produkter er populære og bare et mindre antall er tilgjengelig. Millioner av tv-seere, internett og avislesere og fans langs løypa vet å verdsette custom-produkter og det vet selvfølgelig sponsorene.