Nå er det krise, vil noen si. Andre ser muligheter. Da corona-pandemien kom for to år siden eksploderte sykkelsalget. Det var på mange måter både selgers og kjøpers marked. Men etter den søte kløe følger den sure svie. Nå er det lang leveringstid og mangel på sykler og komponenter.

Med begrensede muligheter for å reise valgte mange å prioritere tid i Norge. Mange gledet seg i stedet over å utøve sine favorittaktiviteter i hjemlandet. Sportsutstyr ble kjøpt inn og forhandlere gned seg i hendene. Nå, to år senere er situasjonen snudd på hodet. Etterspørselen er der fremdeles men tilgjengeligheten er katastrofalt dårlig.

Hvorfor ble det sånn?

I Kina tar man corona på alvor. Myndighene lager strenge regler som begrenser alt. Folk kan ikke engang gå på jobb fordi fabrikker stenges helt eller delvis ned. Ettersom det meste innen sykkel og utstyr kommer fra Kina og omkringliggende land i Asia, rammes vi her oppe i steinrøysa umiddelbart av mangel på varer.

I tillegg til manglende produksjonskapasitet er det mangel på nesten alt annet som må til for å lage en sykkel. Råvarer, folk, strøm, containere og havnekapasitet. Det fortelles om fabrikker som får tildelt strøm 2 dager i uka.

Resultatet av lang leveringstid og mangel på sykler og komponenter er prisstigning. Det er selgers marked og prisene fyker i været. Sykler som kostet kr. 30.000,- i 2019 må du betale dobbelt så mye for i dag.

Kan det komme noe positivt ut av det?

Ja! Vi kan reparere i stedet for å kjøpe nytt. Der Shimano og SRAM ikke kan levere kan kanskje kompatible komponenter fra mindre kjente produsenter gjør nytten. Det meldes fra SRAM at APEX-komponenter kan leveres i januar 2025! Ja du leste riktig. Da kan det være fristende å søke hos Sunrace eller microSHIFT og lignende varemerker for tilsvarende, kompatible komponter. Kanskje du vil bli positivt overrasket over hvor bra disse fungerer og hvor mye billigere de er.

En annen bivirkning du kan glede deg over er at din allerede innkjøpte sykkel plutselig doblet seg i verdi. Aldri før har eiere av neste nye eller pent brukte sykler fått så godt betalt på finn.no som nå.

Lang leveringstid og mangel på sykler og komponenter er heldigvis forbigående – håper vi

Det er imidlertid vanskelig å spå hva framtiden bringer. Et globalt handelsmarked er sårbart for pandemier og krig og fred og sånn.

Ustabilitet gjør alt veldig uforutsigbart. Så ta godt vare på den sykkelen du har. Sørg for godt vedlikehold og reparer når det er mulig. Det er også bærekraftig å reparere i stedet for å kjøpe nytt.